Året går mot slutten og det nærmer seg jul. Mange bedrifter ønsker i den forbindelse å gi en gave til sine ansatte. Gaver til ansatte er en fin måte å vise anerkjennelse for god innsats gjennom året som har gått, men det finnes regler for dette som det er viktig for deg som arbeidsgiver å være klar over.
Vi har laget en oversikt over reglene for skattefrie gaver, og samlet noen tips til hva det kan være lurt å tenke på.
I Norge kan arbeidsgivere gi gaver til ansatte skattefritt så lenge gavene ikke overstiger en verdi på 5 000 kroner per kalenderår per ansatt. Gaver kan være i form av fysiske gjenstander, gavekort eller opplevelser.
I tillegg til skattefri gave til verdi av 5000 kroner kan ansatte få jubileums- eller oppmerksomhetsgaver på opptil 4 000 kroner for spesielle anledninger som bedriftens jubileum, giftermål, runde dager (50 år og deretter hvert tiende år), eller ved avgang etter ti år i bedriften.
For lang tjenestetid (20 år eller mer) er grensen høyere, opp til 8 000 kroner. Dersom verdien overstiger disse grensene, blir det overskytende beløpet beskattet.
Arbeidsgiver kan få fradrag for hele gavebeløpet, hvor kun den skattepliktige delen føres som lønnskostnad.
Kontantgaver blir sett på som lønn og vil dermed bli beskattet. Hold deg til fysiske gaver eller gavekort.
Hold oversikt over gavene som deles ut gjennom året, slik at du kan dokumentere hva som er gitt dersom det skulle bli nødvendig. Da har du også en oversikt tilgjengelig ved årets slutt slik at det er enklere å se om du har noe å gå på, eller med andre ord en mulighet for å glede de ansatte litt ekstra på slutten av året.
Prøv å finne gaver som både gleder den ansatte og kloden. Alle har ulik smak og preferanser, så hvis du bestiller inn et stort parti av noe til alle ansatte kan det fort ende opp som søppel. Prøv å finne på smarte gaver som enten gjør at den ansatte kan velge noe den faktisk har lyst på, eller vurder å gi opplevelsesbaserte gaver.
Det kan være fristende å gi gaver som har selskapets logo for å kombinere gaven med litt reklame for selskapet. Det kan fungere på noen ting, men tenk over om det strengt tatt er nødvendig. En fin gave som den ansatte skryter av til venner og kjente er mye bedre reklame enn en hettegenser med logo som blir liggende bakerst i skapet noen år før den finner veien til søppelkassen. Varer med logo egner seg ofte heller ikke til gjenbruk.