Vi har laget en liten oversikt over hvordan dere kan forberede bedriften til avslutning av regnskapsåret 2024. Forhåpentligvis vil tipsene også hjelpe dere til å spare noen kroner på regnskaps - og revisjonshonorar.
Å være ryddig lønner seg
Første råd er å være ryddig. Det er mye penger spart på å være ryddig med alt som regnskapsfører og revisor skal se på. Målet bør være at de som hjelper dere får avklart det de holder på med første gang, slik at de slipper å ta opp igjen løse tråder i regnskapet flere ganger. Regnskapsførere og revisorer har mange kunder, og hver gang de tar opp din sak så tar det litt tid å sette seg inn i problemstillingen. Når alt er klart fra deres side første gang, bruker vi mindre tid og dere sparer penger.
Få med deg alle fradragene
En stor og viktig del av regnskapet er fradrag. Har du husket å få dokumentert alle kostnader? Faste kostnader er ofte det enkleste, så kommer alle de små som er lette å glemme. Har du hatt utlegg, eller brukt bedriftskortet, husk å scann bilagene i utleggsmodulen. Pass på å kategorisere utleggene riktig, så selskapet får fradrag på MVA der det er mulig.
Det kan også være lurt å sjekke om dere har utestående til kunder som du vet ikke vil bli betalt. Ta en prat med din kontakt i Value om dette. Oppfyller fordringen kravet kan tapet kunne tas til fradrag i regnskapet.
Gaver og EK-tjenester
Ansatte og styret i et selskap har lov å motta skattefrie gaver inntil 5000 kroner per år. Har ikke du eller de ansatte mottatt gaver for hele eller deler av beløpet kan dette brukes på flere måter. En måte er at man bruker fordelen på mobiltelefon (EK-tjeneste). Dette betyr at den ansatte slipper å skatte for fordelen, og selskapet slipper å betale arbeidsgiveravgift for dette beløpet. En annen mulighet er å kjøpe gavekort på inntil 5000 kroner.
EK-tjeneste er hva staten kaller det når selskapet betaler ansatte for verktøy som bruker elektronisk kommunikasjon. Det vanligste er telefon, men bredbånd er det også mange som får dekket av arbeidsgiver. Merk at det må være et tjenstlig behov, altså at den ansatte trenger dette i sitt arbeide, for at denne type beskatning skal gjelde.
Lønn kontra utbytte
Om du eier et selskap du selv er ansatt i, så kan du vurdere om du skal ta ut lønn eller utbytte. Det er ikke et enkelt svar på hva som lønner seg for deg, så hør med din kontakt i Value om vi kan sette opp en beregning.
En ny start med nye rutiner
Bruk anledningen til å skape gode rutiner i nytt år!
Fakturer kundene dine løpende, og følg opp at kunden betaler som avtalt!
Avtal faste dager for godkjenning og betaling med din kontakt i Value.
Se gjennom kostnadene i bedriften din, og gjør en vurdering om alt er nødvendig.
Sender noen leverandører mange små fakturaer, ta kontakt og hør om de kan slås sammen til en faktura. Da sparer vi tid på administrasjon, bokføring og avstemming!
Scan utleggene løpende i utleggsmodulen.
Har dere debit eller kredittkort i selskapet, gjør en vurdering på om dette er nødvendig. Vår erfaring tilsier at firmakort skaper mye ekstraarbeid. Kaffekoppen på firmakortet koster fort veldig mye når man tar med administrasjon og kost til regnskap.
Dette er ikke ment som en uttømmende liste, men som gode eksempler som kan gi en god start på det nye året!
Din Kundeansvarlig i Value vil hjelpe deg og ditt selskap, så ta kontakt! Mye er gjort om vi har gode rutiner og god kommunikasjon!
Om du ikke er kunde av Value, men ønsker å ta en prat ta kontakt med:
Dag Manneråk Trude Tvedt
+47 982 64 223 +47 481 76 206
dm@vacc.no trude.tvedt@vacc.no